
Így indult az én jelenlét-trénerségem
Úgy indult, hogy…
…képesítés nélkül tanítottam testnevelést 1980-ban. Jegyzeteltem nagytudású, kiváló testnevelő tanár barátom óráin, és megtartottam az órát ugyanúgy, mint ő.
Az ő órája mégis pergő, hangulatos, eredményes volt, az enyém pedig csak gyenge utánzata. Elkezdtem figyelni, mi az, amitől nála működik a mondat és a feladat, nálam pedig nem. Mitől több, ahogy ő csinálja?
Sikerült ellesni.
Ebből írtam a szakdolgozatom 1985-ben.
Azután rá kellett jönnöm, mitől működik a műsora a színpadon az egyik művésznek, a másiknál pedig nem él, nem árad a produkció, a vers, a dal.
Túl vagyok a 8000. előadáson. „Engem nem küldtek, hanem hívtak” előadó vagyok.
Tanítottam közel tíz évig Geszler Dorottya, majd Jaksity Kata modelliskolájában, ahol az volt az óráim tárgya, hogyan tudnak a hallgatók önazonosan, a legszebb kisugárzásukkal működni a színpadon és a kamerák előtt. Az alábbi videóban Dorottya mondja el tapasztalatait.

Volt alkalmam kifigyelni a hatásmechanizmusokat, kitalálni gyakorlatokat a figyelemre méltó kisugárzás érezhetővé tevéséhez.
Évek óta tartok Jelenlét-tréningeket, speciális emberhangoló gyakorlatokkal.
A Covid járvány pedig felszabadított annyi időt, hogy megírtam az Életre való című könyvet.
Olvass bele!

Kiabál a manír
Kiabál a manír, amikor azt érzed, hogy valami nagyon csinált, szándékolt, nem természetes. Ettől diszharmónia-, hiteltelenségérzésed lesz a megnyilvánulóval szemben.
Azoknak maníros a fellépése, akik valamilyennek szeretnének látszani, de ez a kép nincs teljes összhangban az érezhetőségükkel, még akkor sem, ha ők azt gondolják magukról. Az is gyakran előfordul, hogy túlcsordul valami, a se nem sok, se nem kevés szinten. A sokságnak is maníros hatása van. Az ilyen embernek nem áll jól a szerepe, az a gúnya, amit az önigazolásért alakít, vagy amit népszerűségért magára húzott.
Legelőször azok a nők és férfiak jutnak eszembe erről, akik más külső-belső tulajdonsággal rendelkeznek, mint amit gondolnak magukról, ami szerint viselkednek. (tovább…)
Beszélgessünk!
Jelenlét-helyzetekről szeretnék veled szót váltani. Ha gondolod, foglalj helyet kényelmesen! Bármikor itt hagyhatsz, nem fogok megsértődni. Gondolkodj velem! Jó lenne, ha az érzéseiddel, és nem az agyaddal gondolkodnál ebben a pár percben! (tovább…)
A te hangod is hangszer, a te beszéded is muzsika…
Minden ember hangja hangszer. Van akié, cselló vagy szaxofon, van, akié fuvola, van, akié hárfa vagy harsona, esetleg tuba. Minden ember beszéde muzsika. Menüett vagy ballada, dzsessz, pop, rock vagy éppen mulatós. Minden ember beszéde muzsika. (tovább…)
A nincsnek is van jelenléte
Amikor fáj, ami nincs….
Zavarba ejtő, ha nem hevül a vágy, nem perzsel az érintés. Ott van az ölelésben is, ha nincs vagy kihűlt vágy. Vannak, akik mégis úgy játsszák, mintha lenne. Ilyenkor fázik a lélek a nincstől, bár vannak közöttünk olyanok, akik jól fejlett önbecsapó készülékükkel a nincset, a vágyaikat is valóságnak érzik, jóllakatva önbecsapásukat, illúzióikat. Ha esik az eső, akkor is naptejjel kenik magukat, nehogy leégjenek.
Kínos, amikor valaki nem humoros, csak humoroskodik, amikor nem okos, csak okoskodik. Akkor nincs ott a humor, nincs ott az okosság, csak a hiánya. Ilyenkor a nincs az, ami van. Természetellenes, ha valaki manírral akar annak látszani, aki valójában nem ő, csak szeretne lenni.
Ha egy nő nem érzéki, de kihívó öltözködésével, viselkedésével annak akar látszani. Ha egy férfi ereje vagy egzisztenciája fitogtatásával akarja bezsebelni a népszerűséget vagy a tiszteletet.
Kiabál a nincs, ha valaki hamis önképét játssza a világ felé. A ninccsel kérkedők a van hiányával hívják fel magukra a figyelmet.
Sok tanult, határozott menedzserről ordít, hogy szerepük mögött nincs értékelhető tartalom, csak látszat. Hiteltelen szerepüket játsszák. Tanítványaimat arra motiváltam, hogy úgy éljenek, hogy tudják: ami van, az látszik, ami nincs, azt mutogatják.
Érdekel, hogyan hangolhatod fel jelenléted magamutogatás nélkül? Kattints ide!
Iratkozz fel hírlevelemre, kattints ide!

Tessék választani! Vágyetető gyorsétkezde, barter örömök, vagy szerelmeskedés?
Ki ne lett volna részese a testek szerelmes, vagy szerelem nélküli összeolvadásának, érzéki párbeszédének? Lehetett olcsó, akciós, rutinszerű, közhelyes, és lehetett éltető érzésekben, adakozásban gazdag szerelmeskedés.
Gyere velem egy elgondolkodásnyi időre ebben a témában! (tovább…)
Tudod-e viselni a milyenségedet?

Fontos a megjelenésed megkomponáltsága. A személyiségedhez, alkalomhoz, alkatodhoz illő ruha, frizura, smink, illat, hozzájárul, hogy jó benyomás legyen rólad. De nem ez tesz igazán vonzóvá, elfogadhatóvá téged. Nem ezzel nyered el emberek bizalmát, szimpátiáját. (tovább…)

Miért menekültem el egy feltűnően nőies megjelenésű nőtől?
Stylistok komponálják meg a személyiséghez, alkalomhoz a szemnek is hiteles, harmonikus megjelenést. Hajszobrászok csűrnek-csavarnak, simítanak, festenek hajkölteményeket, sminkesek fedik és hangsúlyozzák az arc takarnivalóit és előnyeit. Mert fontos a külcsín! Fontos, hogy mit gondolnak rólunk. Egy vagyont költenek rá, akik megtehetik.
Miért menekültem el egy feltűnően nőies megjelenésű nőtől?
Nem is olyan régen egy kiállítás megnyitón voltam, ahol bemutattak egy nagyon feltűnő adottságokkal és öltözettel rendelkező hölgynek. Arca, szeme, ajkai, alakja és formái látványosak voltak, mégis rövid időn belül menekülnöm kellett mellőle, mert kisugárzása őszintétlen, öncsodáló, erőszakos és manipulatív volt.
A modelliskolában is volt ideális „felszereléssel” megáldott lány és mégse volt olyan vonzása, mint a másiknak, aki külsőleg meg se közelítette őt, de NŐsége akkor is világított, ha nem csinált semmit. Volt benne valami érezhető, ami odafordulást, kedvező előhangolást váltott ki a többségből.
Mennyit jelent az érezhető jelenlét, a kisugárzás? Felülírja a látványos külsőt, a divatos ruhát, frizurát.
Férfiolvasók! Így van ez velünk is.
Mit gondoltok, megkomponálható az önazonos jelenlét? Mert nem ugyanolyan a kisugárzása, így más is áll jól Audrey Hepburnnek és Marylin Monroe-nak, Julia Roberts-nek és Sandra Bullocknak. Hugh Grantnak, Brad Pittnek vagy Adam Sandlernek.
Henry Higgins professzor Eliza Doolitle virágáruslány piaci megszólalási és megjelenési stílusát felsőbb körökben is elfogadhatóvá, mi több, népszerűbbé változtatta a My Fair Lady-ben. Csak az öltözködés, a frizura, a smink vagy a szép beszéd, ami megkomponálható? Véleményem szerint nem!
Mit ér a külcsín sugárzó jelenlét nélkül? Az önazonos minőségi kisugárzás felhangolja az emberek hozzánk való viszonyát. Érdemes foglalkozni vele!
Meg tudnád fogalmazni néhány mondatban, mit gondolhatnak rólad első látásra azok, akik nem ismernek? Nézd magad kívülről, ha tudod! Esetleg kérdezz meg őszinte embereket, ha vannak ilyenek a környezetedben! A jelenléted meghatározza, hogyan viszonyulnak hozzád!
Ha hangszer lennél…
Ha zeneértő vagy, tudod, hogy akár kicsit elhangolt hangszeren se szólhat tisztán bármilyen remekmű. Hamis lesz, diszharmonikus. Tudod, miről beszélek, amikor azt mondom, hogy ugyanazt a dallamot más érezhetőséggel játssza le két különböző tehetségű művész?
A lényeg az, amitől az egyikük koncertjére néhány nap alatt elkapkodják a drága jegyeket, a másiknál kong az ürességtől egy kisebb terem is. Ami számít, az látszólag nüansznyi, mégis döntő. Így van ez jelenlétünkkel, kisugárzásunkkal is.
Senki nem teljesíthet emberi minősége felett, de felhangolható, érzékenyíthető a jelenlét érzékelése és sugárzása szavakon túl.
Ennek tudatosításával, fejlesztésével ösztönösen érzékelhető, hordható és működtethető.
Az Emberhangoló jelenlét-tréningen esélyt kapsz felismerni, érezve és éreztetve működtetni, felhangolni emberi kapcsolódásaid és önazonos jelenléted.

Mit tett Várdai István a hallgatóság tudaton-túlijával?
Bizsergést éreztem a koponyámban, szemeim tűzben égtek és a bőröm alá is érezhetően bejátszotta magát a zene Várdai István és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén. Mélyen érintő élmény volt számomra a zeneakadémiai előadás egyedi varázsa. Sejtjeimmel és sejten-túlimmal is kommunikált. Várdai István fiatal kora ellenére nem ok nélkül a világ legkeresettebb csellóművésze. A zenekar is a klasszikus kamarazene élvonalába tartozik.
De mit keres egy koncertbeszámoló az Emberhangoló Jelenlét-blogban? Hogy jön ez ide? Akinek érzékeny a befogadása a minőségi zenére, érezni fogja, miről beszélek, de remélem, másokat is megtalál ez az írás, mert átélni is tudni érdemes!
A koncerten a zeneszerző Schubert művét több ezer zenész muzsikálta már el, önmagán és hangszerén át kódolva.
Mitől lesz lényegesen különböző az élmény két, szinte azonos tudású művész előadásában?
Mi az a többlet, amitől magával repít minket a katarzis? Mit tett és hogyan Várdai István a Zeneakadémia levegőjének fajsúlyával, a hallgatóság tudaton-túlijával? A hangok ugyanazok a kottában az egyik és a másik zenésznek is. Valószínűleg hasonlóan teszik az ujjukat, vonójukat is a húrokra. Mégis különbözőképpen szólalnak meg a kottába kódolt hangok. A művészlélek minősége, a mély tartalom átélése, átadása más, és másként is „énekelt” a hangszeren, ettől vált katartikussá az élmény az érzékeny hallgató számára.
Most, kicsit merész váltással, gondolódjunk át a húrok érintésétől a testi érintésekre. Ne csak intellektuálisan, de átélő érzéssel!
Ugye, különbséget tudunk tenni egy üres, közhelyes, és egy biztató, vágykeltő ölelés között? Lehet, hogy ugyanaz a kéz ölel, mégis „zongorázhatóan vagy csellózhatóan” érezhető a bántó vagy inspiráló, magával ragadó tartalmi minőség. A simogatás játéka is milyen gazdagon beszélhet bőrön át gyógyítóan, szelíd gyöngédséggel, vagy alig érintő, mégis perzselő szenvedéllyel. Lehet az érintés tétova, békítő, csendesítő, előhangoló, becéző, és még mennyi minden…
Emberi, női, férfi minőségünk, pillanatnyi állapotunk hangolja érezhetően csöndjeink, megszólalásunk, érintésünk tartalmát, jelenlétét, mint ahogy a koncerten Várdai István Stradivarius csellóján közvetítette felénk Schubert művén keresztül zenetörténeti talentumát.
(A borítókép forrása: jegy.hu)
Legutóbbi hozzászólások